Wednesday, January 27, 2010

5 Rahsia Mencipta Jenama Perniagaan Anda

Pertama sekali Kid ingin minta maaf kepada para pembaca kerana sudah lama tidak update blog ini. Buat pengetahuan korang semua, sejak kebelakangan ni Kid memang sibuk dengan assignment dan juga beberapa projek perniagaan. Bukannya Kid taknak update blog. Tapi Kid ni memang jenis pentingkan kualiti. Takkan la nak update suka-suka je kan? Mestilah kena salurkan sesuatu yang bermanfaat kepada korang. Baru leh dapat pembaca setia untuk blog ni. Kan? Kan? Kan?

Okay. Bagi para pembaca yang dihormati yang mempunyai masalah untuk menjenamakan perniagaan korang. Disini Kid ingin berkongsi 5 tips yang berkemungkinan besar dapat membina jenama perniagaan korang daripada zero kepada "WELL KNOWN". Insyaallah ia akan berkesan jika disertakan dengan tindakan dan istiqamah.

1. Pastikan jenama korang mudah disebut dan diingati.
Jangan sesekali bersangka bahawa, "Alah..Nama apa-apapun boleh. Janji best bagi aku" sebab penyesuaian nama adalah sesuatu yang kritikal untuk membina jenama. Oleh itu pastikan nama perniagaan korang mudah disebut dan diingati. Contoh yang boleh Kid sertakan adalah seperti Colgate, Darlie, Pepsi dan Coca-cola. Kid pasti korang semua tahu jenama-jenama yang Kid sebutkan sebentar tadi. Kaji semula mengapa jenama-jenama berikut begitu mudah melekat dalam otak korang.

2. Mempunyai logo perniagaan yang simple + menarik + the bom!
Logo adalah simbol bagi menjenamakan perniagaan anda. Berkenaan perkara ini, Kid amat sarankan agar korang memiliki logo yang cantik dan menarik. Jangan terpengaruh dengan logo-logo yang berserabut dimana ia akan menyukarkan orang lain untuk mengingati logo perniagaan korang.

3. Jenama korang mestilah berlandaskan perniagaan
Ha...jangan main tabur je nama perniagaan korang. Contohnya korang pilih "Ali Cafe" tapi buat bisnes basikal. Oh! Sungguh tak kena. Betul tak?

4. Promosi perniagaan korang di tempat yang betul
Untuk mempromosikan di tempat yang betul, korang mesti lakukan sedikit kajian pasaran supaya korang dapat sasaran pelanggan yang spesifik. Ini bertujuan mengelakkan segala usaha promosi korang sia-sia dan akhirnya tiada jualan yang terhasil. Dimana ini bermaksud..anda KERUGIAN!

5. Konsistensi!
Membina jenama dalam perniagaan bukanlah pejam celik, pejam celik..Puff! Terus jadi! Hoho..kalau korang berfikiran sebegini maka bersiap-sedialah untuk mengalami kegagalan dalam pembinaan jenama. Untuk membina jenama yang kukuh lagi hebat, konsistensi memainkan peranan penting dimana korang harus sentiasa mempromosikan perniagaan, memberikan perkhidmatan yang terbaik dan banyak lagi.

Ini semua bertujuan untuk menghasilkan sebuah lagi pemasaran pasif yang diberi nama "WORD OF MOUTH MARKETING". Nak tahu apa maksudnya? Gunalah Google ye. :)

So..Kid harap perkongsian Kid hari ini dapat sedikit sebanyak memberikan manfaat pada korang yang betul-betul serius ingin membina perniagaan. Jadi, apa yang Kid nak daripada korang semua ialah bertindak segera. Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama perniagaan korang juga yang akan lebur. Nanti korang juga yang tak dapat belanja Kid teh tarik. Ahaks!

No comments:

Post a Comment